همایش ریاضی خانه ریاضیات انزلی

2

دیروز ( بیست و ششم آذر ماه هزار و سیصدو هشتاد و هفت ) همایش یک روزه ای در خصوص روشهای نوین اثبات قضیه فیثاغورث در خانه ریاضیات انزلی برگزار شد و من نیز به واسطه دو اثباتی که فرستاده بودم به این همایش دعوت شدم ، اتفاق غیر منتظره ای که رخ داد دیدار نزدیک با  پرویز شهریاری بود ، ایشان چند دقیقه ای صحبت کردند که بسیار جالب بود  شیوای کلام ایشان در همان چند دقیقه ای که صحبت کردند پیدا بود استاد شهریاری  کمی به تاریخ ریاضیات در ایران اشاره کرد و سخنانش رو به پایان بردند  .  با توجه به سنشان ( 83 سال ) توان زیادی برای سخن گفتن نداشتند ، ولی همان چند دقیقه هم شیرین و شنیدنی بود .

3

سالشمار زندگی استاد پرویز شهریاری رو ببینید


در این همایش از یک استاد تاریخ ریاضیات از یونان هم دعوت شده بود که نزدیک به یک ساعت سخنرانی کرد و نمونه هائی از اثبات های یونانی ، عربی و چینی را نشان داد و با هم مقایسه کرد که جالب و شنیدنی بود، در رفتار این استاد یونانی چیزی بیشتر مشهود بود  راحتی بسیار زیادش بود  او و همراهش که احنمالا همسرش بود بارها از سالن خارج شدند و اصلا سر جایشان بند نمی شدند . در حالی که در یک کشور غریبه مهمان بودند .

همایش از ساعت 2 شروع و تا ساعت 5/5 ادامه یافت که تجربه خوبی بود


دو اثباتی که من برای این همایش فرستاده بودم در اینجا گذاشتم دانش آموزان ببینند بد نیست

بیان دیدگاه